Lietuvoje startuoja nauja 9–12 klasių moksleiviams skirta verslumo ugdymo iniciatyva – dirbtinio intelekto mokinių mokomųjų bendrovių (DI MMB) programa. Ją inicijuoja Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) bei Inovacijų agentūra, įgyvendina – „Lietuvos Junior Achievement“. Tai pirmoji tokia programa Lietuvoje, skirta jaunimui, siekiančiam praktiškai išbandyti DI technologijų kūrimą ir jų pritaikymą realioms problemoms spręsti.
„Dirbtinio intelekto mokinių mokomųjų bendrovių programa padeda jaunimui suprasti, kad technologijas galima ne tik naudoti, bet ir kurti. Mūsų tikslas – suteikti moksleiviams galimybę pamatyti, kaip moksliniai tyrimai ir technologijos gali būti taikomi realiame gyvenime – visa tai leidžia kurti didesnės pridėtinės vertės produktus bei paslaugas. Tokios iniciatyvos ugdo kūrybiškumą, skatina domėtis inovacijomis ir padeda jaunimui pasirengti sėkmingai integracijai į ateities darbo rinką“, – sako ekonomikos ir inovacijų viceministras Darius Zailskas.
Nuo vartotojų iki kūrėjų
Programos atsiradimą lėmė poreikis ugdyti jaunąją kartą kaip ateities kūrėjus, gebančius atsakingai naudoti ir plėtoti technologijas. STRATA duomenimis, Lietuvoje vis dar trūksta skaitmeninių įgūdžių, reikalingų skaitmeniniame amžiuje, o šalies informacinio raštingumo lygis yra žemiau ES vidurkio.
Atsižvelgdamos į šiuos iššūkius, Inovacijų agentūra ir Ekonomikos ir inovacijų ministerija siekia, kad dirbtinio intelekto raštingumas taptų švietimo dalimi, o moksleiviai kuo anksčiau įgytų kūrybiško mąstymo, komandinio darbo ir problemų sprendimo įgūdžių ir patirties.
„Dirbtinis intelektas keičia daugelį mūsų gyvenimo aspektų: nuo verslo iki švietimo ar kūrybos. Todėl svarbu, kad jaunoji karta ne tik suprastų šias technologijas, bet ir išmoktų jas atsakingai bei kūrybiškai taikyti. DI MMB programa padeda moksleiviams suprasti, jog jie patys gali tapti inovacijų kūrėjais“, – sako Inovacijų agentūros Pažangos departamento Regioninės verslo transformacijos skyriaus vadovė Indrė Gendroliūtė-Gerulienė.
Programoje dalyvauja 16 Lietuvos gimnazijų iš skirtingų šalies regionų: nuo Mažeikių iki Vilniaus. Mokiniai, padedami mentorių ir mokytojų, kūrė ir testavo DI sprendimų prototipus, mokėsi atpažinti verslo galimybes, suprasti technologijų taikymo principus ir pristatyti savo idėjas.
„Norime, kad mokiniai patirtų kaip iš idėjos gimsta sprendimas. DI MMB – tai praktinis kelias, padedantis suprasti, kaip technologijos, kūrybiškumas ir verslumas susilieja į vieną procesą. Tokia patirtis kuria pasitikėjimą savimi ir ugdo ateities įgūdžius“, – pabrėžia I. Gendroliūtė-Gerulienė.
Pirmasis etapas – „Challenge AI“ stovykla
DI MMB startą pažymėjo „Challenge AI“ stovykla, spalio 29–30 d. subūrusi 40 komandų iš 16 šalies mokyklų. Jos metu mokiniai gilino žinias apie DI technologijas ir jų taikymą, mokėsi kurti prototipus, pristatyti idėjas. Praktiniuose užsiėmimuose dalyvavo mentoriai iš įmonių „basedspace“, „Hostinger“, „Omnisend“, „Turing College“ ir kt.
„Ši stovykla puikiai parodė, kiek daug vertės mokymuisi suteikia praktika. Mokiniai mokėsi ne iš vadovėlių, o eksperimentuodami, klysdami ir atrasdami. Tokios patirtys įkvepia juos pasitikėti savo idėjomis“, – teigia „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.
Stovyklos metu mokiniai kūrė savo pirmuosius dirbtinio intelekto sprendimus – nuo mokymuisi ir kasdieniams iššūkiams padedančių įrankių iki kūrybiškų asistentų.
Komisija išrinko tris geriausius projektus: I vietą gavo Vilniaus Karoliniškių gimnazijos komandos DI prototipas Time to Talk, padedantis bendrauti autizmo spektro ar bendravimo sunkumų turintiems asmenims. II vieta skirta Kauno Maironio gimnazijos komandai „FAKT.AI“, kuriančiai informacijos patikimumą tikrinantį įrankį. III vietos laimėtojai Kauno Maironio gimnazijos „Bus’y“, realiu laiku viešojo transporto užimtumą stebintis sprendimas.
Kituose programos etapuose bus stiprinamas bendradarbiavimas su mokytojais ir jų komandomis. Programą vainikuos mokytojų stažuotė Danijoje, kur jie lankysis mokyklose ir technologijų įmonėse, susipažins su švietimo ir technologijų integravimo, inovacijų skatinimo bei praktiniais dirbtinio intelekto taikymo pavyzdžiais.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
