Niujorke – „Performa Bienalė 2025“ ir Lietuvos menininkų pasirodymai | BNS Spaudos centras

Vakar Niujorke prasidėjo daugiau nei savaitę kasdien vyksiantys Lietuvos menininkų pasirodymai performansų bienalėje „Performa Bienalė 2025“ (angl. „Performa Biennial 2025“). Specialią programą „Lietuvos paviljonas be sienų“ organizuoja „Performa“, bendradarbiaujant su  Lietuvos kultūros institutu ir Lietuvos Respublikos generaliniu konsulatu Niujorke. Vakar taip pat įvyko du renginiai: viename pristatyta „Lietuvos paviljono be sienų programa“, kitame – naujausias LKI leidžiamo žurnalo * as a Journal numeris „Vessel As a Journal.

„Iki pasirodymų „Performa 2025“ nueitas ilgas kelias. Po Vilniaus performanso bienalės kuratorės Neringos Bumblienės ir meno, rezidencijų bei edukacijos centro „Rupert“ ryšių su „Performa“ užmezgimo dar kelerius metus truko tyrimų laikotarpis. Jo metu Lietuvoje lankėsi ir su meno lauku pažindinosi „Performos“ kuratoriai bei pati bienalės įkūrėja ir vadovė Roselee Goldberg. Kai buvusios Lietuvos kultūros atašė Jungtinėse Amerikos Valstijose Gražinos Michnevičiūtės dėka susitarimas su „Performa“ buvo pasiektas, prasidėjo kūrybinis etapas, kurio rezultatus jau šią savaitę stebi reikli Niujorko publika. Labai didžiuojuosi Lietuvos kūrėjais ir kartu Lietuvos kultūros instituto darbu ir pastangomis. Rezultatas vertas jų – atveriama nauja scena Lietuvos menininkams“, – teigė Lietuvos kultūros instituto vadovė Julija Reklaitė.

Lietuvos paviljonas be sienų

Dvidešimtąjį gimtadienį šiemet švenčiančioje „Performa Bienalė 2025“ pristatomi nauji šiuolaikinių Lietuvos menininkų Linos Lapelytės ir „Pakui Hardware“ kartu su „Operomanija“ kūriniai, taip pat Raimundo Malašausko, Roberto Narkaus ir Augusto Serapino projektai, o Andrius Arutiunian pakvies bienalės publiką į ypatingą ekskursiją po Niujorką automobiliu.

Andriaus Arutiunian performanso versija vyksta taksi kelionėje, kuri atgaivina menininko vaikystės prisiminimus apie Armėniją ir muziką, sklindančią iš senų automobilio garsiakalbių. „Performansas paremtas svetur gyvenančios tautos patirtimi. Noriu parodyti, ką reiškia, kai žmonių bendruomenė nepriklauso tai vietai, kurioje gyvena ir kaip joje kuria savo garsus“, – sakė Andrius Arutiunian.

Lina Lapelytė Niujorke tęsia savo tyrinėjimus, gvildendama kalbos ir komunikacijos ribas bei žmonijos ryšį su gamtos pasauliu kūrinyje „The Speech“.

„Šis festivalis yra svarbus įvykis Niujorko meno scenoje. Mano kūrinys „The Speech“ reikalavo ypatingo „Performos“ komandos įsitraukimo ir tikėjimo, kad trijų šimtų vaikų dalyvavimas tokio masto renginyje yra įmanomas. Vaikai mokėsi šį kūrinį mokykloje pamokų metu, ir aš pati pusę metų gyvenau Niujorko ritmu. Labai jautėsi stiprus bendruomenės palaikymas, kai dėl besitęsiančių valstybinės reikšmės institucijų uždarymo ir biudžeto prioritetų kūrinio premjera turėjo būti nukelta. „Performa” nėra galerija ar muziejus nors tai vienas svarbiausių performanso meno festivalių, jo DNR užkoduotas atvirumas eksperimentui ir nežinomybei. „Performos“ įkūrėja Roselee Goldberg yra aistringa šio renginio varomoji jėga”, sakė Lina Lapelytė. 

Kuratorius ir menininkas Raimundas Malašauskas pristatys dviejų vakarų projektą „Send In the Clowns“. Kiekvieną vakarą ta pati aktorių trupė vaidins skirtingus vaidmenis ir pasakos skirtingas istorijas.

„Man šis pakvietimas – precedento neturinti proga kolektyviai eksperimentuoti su tarptautine kompanija Lietuvos, Niujorko ir „Performos“ santakoje. Gautas laisvės ir pasitikėjimo laipsnis – nepaprastas, renginio vieta – legendinė, o įsipareigojimas improvizacijai – šventas”, – sakė Raimundas  Malašauskas.

Robertas Narkus kvies į audiovizualinį labirintą, mįslę, besidriekiančią nuo Vilniaus požemiuose gyvenančio Bazilisko iki Niujorke sutikto jo dvynio. 

„Dieną yra šviesu, o naktį yra tamsu. Tokia būtu mano ideali citata. Kai, rodos, viskas suskaičiuota ir perskaityta, vienintelė žmogui liekanti užuovėja yra liapsusas. Mašinos neklysta, vienintelė žmogui likusi užuovėja nuo optimizavimo prievartos yra klaida. Aš ieškau slaptų frazių, atpažinimo ženklų, kaip atpažinti tai, kas žmogiška, kaip rasti būdus maištauti. Paradoksas: mes nebeturime paslapčių – visas jas išklojame algortimams, kurių kalbos patys nebesuprantame”, – taip savo kūrinį pristatė Robertas Narkus.

„Pakui Hardware“ – Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda – „Performos“ bienalei skirtame „Operomanijos“ ko-prodiusuotame kūrinyje „Spores“ nagrinės besikeičiančius technologijų ir žmogaus kūno santykius.

„Performos“ bienalės netikėtas kvietimas žengti į performanso lauką atvėrė mums dar nepažintą teritoriją, kurioje kartu su „Performa“ ir „Operomanija“ surinkta kūrybine komanda leidomės į garsinį, skulptūrinį ir laikinį eksperimentą. Jame protagonistės bei Dirbtinio Intelekto terapeuto sesijas lydi choro, kaip visuomenės balso, aidas. Pastaruoju metu vis dažniau pastebime, kad technologijos imasi ne tik fizinio kūno transformacijų, bet ir emocinės sveikatos. Tokia jautri, intymi mūsų dalis staiga tampa atvira technologiniam žvilgsniui, o mes savo noru jam atsiduodame. Taip gimė idėja sukurti muzikinį performansą, kuriame susipintų klasikinis tragedijos žanras ir nūdienos technologizuotas gyvenimo būdas”, – teigia Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda.

„Džiaugiamės bendradarbiavimu su „Pakui Hardware“ ir kurį laiką puoselėtos idėjos integruoti bendruomenės chorą į profesionalaus scenos meno kūrinį įgyvendinimu. Svajojome atrasti kontekstą, kuriame tokio dainininkų ansamblio atsiradimas būtų konceptualiai pagrįstas, bendruomenės choras veiktų kaip organiškas, todėl savaip pilnakraujis ir profesionalus kolektyvas. Džiugu, kad toks siekis tiko „Pakui Hardware“ kūrinio sumanymui ir susivienijus skirtingoms kūrybinės komandos narių patirtims galėjome drąsiai balansuoti tarp vizualaus, performatyvaus ir bendruomenės menų“, – sakė „Operomanijos“ įkūrėja ir prodiuserė Ana Ablamonova.

Augustas Serapinas sukūrė nedidelę medinę konstrukciją, kuri keliaus po Niujorką, naudodama viešąją erdvę, kad pažadintų prisiminimus. Ištikimas savo skulptūrinei praktikai, A. Serapinas architektūrą perkuria kaip gyvą būtybę, leidžiant struktūrai atsirasti ir išnykti visame mieste.

„Man „Performa“ yra puiki galimybė sukurti naują kūrinį, sugrįžtant prie proceso kaip pamatinės savo praktikos dalies”, lakoniškai komentavo Augustas Serapinas.

Ypatinga partnerystė su „Performa Bienalė 2025“ sieja Lietuvos kultūros instituto leidžiamą žurnalo * as a Journal numerį „Vessel As a Journal“. Ilgamentės „Performos“ kuratorės Defne Ayas kuruotas numeris sutelkė dėmesį į performanso žanrą ir pratęsia „Performa Bienalė 2025“ vystomas idėjas. Žurnalą iki pat bienalės pabaigos – lapkričio 23 dienos – bus galima įsigyti „Performa Bienalė 2025“ susitikimų erdvėje Performa hub.

Pranešimą paskelbė: Vlada Kalpokaitė-Kručkauskienė, Lietuvos kultūros institutas

„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.

Nuoroda į informacijos šaltinį

Draugai: - Marketingo paslaugos - Teisinės konsultacijos - Skaidrių skenavimas - Fotofilmų kūrimas - Karščiausios naujienos - Ultragarsinis tyrimas - Saulius Narbutas - Įvaizdžio kūrimas - Veidoskaita - Nuotekų valymo įrenginiai -  Padelio treniruotės - Pranešimai spaudai -