Vartotojai vangiai naudojasi procedūromis, leidžiančiomis susigrąžinti pinigus iš prekiautojų užsienyje | Naujiena

Lietuvos vartotojų instituto ir Bulgarijos nacionalinės vartotojų asociacijos „Aktyvūs vartotojai“ atliktas tyrimas parodė, kad vartotojai retai kreipiasi į teismus, siekdami susigrąžinti pinigus, sumokėtus už užsienyje įsigytą nekokybišką prekę ar paslaugą arba už nepristatytą prekę, kurią užsisakė ir sumokėjo internetu. Dauguma vartotojų mano, kad problemos, su kuriomis jie susiduria siekdami teisminio žalos atlyginimo savo valstybėje, padidėtų kelis kartus, jei teisybės tektų ieškoti užsienyje. Žinių trūkumas, nepakankamas pasitikėjimas procedūromis, kalbos barjeras ir procedūrų kaina buvo viena iš pagrindinių pastebėtų kliūčių.

Tyrimo tikslas – išanalizuoti dviejuose teisės aktuose – Europos mokėjimo įsakyme ir Europos ieškinių dėl nedidelių sumų nagrinėjimo procedūroje – nustatytų procedūrų įgyvendinimą Lietuvoje ir Bulgarijoje bei, atliekant antrinių duomenų tyrimą, nustatyti galimas kliūtis, trukdančias vartotojams efektyviai pasinaudoti tokiomis procedūromis.

Galimybės įgyvendinti savo teises supaprastinta tvarka

Tyrimas parodė, kad Europos mokėjimo įsakymas ir Europos ieškinių dėl nedidelių sumų procedūra leidžia vartotojams lengviau, greičiau ir pigiau išspręsti piniginius ginčus su kitų ES valstybių narių prekiautojais. Pagrindinis abiejų procedūrų pranašumas vartotojams yra tas, kad advokato dalyvavimas nereikalingas; vartotojai gali naudoti standartizuotas formas ir tiesiogiai kreiptis į nacionalinį teismą arba prekiautojo valstybės teismą dėl sprendimo tarpvalstybiniame ginče. Teismo priimti sprendimai gali būti nedelsiant pateikti vykdyti antstoliui ar kitam lygiaverčiui pareigūnui visos Europos Sąjungos teritorijoje (išskyrus Daniją).

Apie kliūtis, su kuriomis susiduria vartotojai

Nepaisant aukščiau nurodytų šių procedūrų pranašumų, yra tam tikrų apribojimų, pavyzdžiui: vartotojas gali pasinaudoti Europos mokėjimo įsakymo procedūra tik tada, kai jo piniginis reikalavimas yra aiškus ir kita šalis (pardavėjas ar paslaugų teikėjas) jo neginčija, o Europos ieškinių dėl nedidelių sumų procedūra ribojama 2 000 eurų ieškinio suma, neįskaitant palūkanų, išlaidų ir išmokų. Tokie reikalavimai riboja vartotojų galimybes supaprastinta tvarka nagrinėti tarptautinius ginčus.

Nors kitose ES valstybėse narėse įsteigtų vartotojų ginčų su prekybininkais nagrinėjimo procedūros yra standartizuotos, tyrimas, remiantis Lietuvos ir Bulgarijos praktika, atskleidė, kad vis dar yra tam tikrų procedūrinių skirtumų, tokių kaip terminai, kompetentingi teismai ir kt.

Apie Tyrimą

Tyrimas yra viena iš Lietuvos vartotojų instituto ir Bulgarijos nacionalinės vartotojų asociacijos „Aktyvūs vartotojai“ vykdomo Projekto „Sąmoningumo didinimas apie teisę kreiptis į teismą“ veiklų. Projektas finansuojamas Europos Komisijos, Lietuvos vartotojų instituto, Bulgarijos nacionalinės vartotojų asociacijos „Aktyvūs vartotojai“ 2007-2013 m. specialiosios programos „Civilinė teisena“ lėšomis.

Daugiau informacijos apie Projektą ir Tyrimą rasite projekto svetainėje http://www.vartotojai.lt/lt/civilinė justicija.

Kontaktinis asmuo:

Zita Čeponytė

Prezidentas

Lietuvos vartotojų institutas

Tel.: +370 5 2310711

(apsaugotas el. paštu)

Jei turite klausimų dėl šiame pranešime spaudai pateiktos informacijos, susisiekite su šiame pranešime nurodyta įmone. BNS atsisako bet kokio šiame pranešime spaudai esančio turinio.

Nuoroda į informacijos šaltinį

Draugai: - Marketingo paslaugos - Teisinės konsultacijos - Skaidrių skenavimas - Fotofilmų kūrimas - Karščiausios naujienos - Ultragarsinis tyrimas - Saulius Narbutas - Įvaizdžio kūrimas - Veidoskaita - Nuotekų valymo įrenginiai -  Padelio treniruotės - Pranešimai spaudai -