Tėvai per Juodojo penktadienio savaitę susidūrė su nematyta jėga: Alfa kartos įtaka šeimos pirkiniams šiandien daro didžiulę įtaką. Vaikai ne tik diktuoja, ką pirkti, bet ir patiria reklamos spaudimą socialiniuose tinkluose, kuriam atsispirti dar nemoka. Julija Markeliūnė, „Telia“ skaitmeninės įtraukties vadovė sako, kad ieškant geriausios dovanos savo atžaloms, verta atkreipti dėmesį į tai, ko nenupirksi už pinigus – tyrimai rodo, kad didelė dalis jaunimo pasiilgo laiko su tėvais be įrenginių.
JAV veikianti viešųjų ryšių, rinkodaros ir rinkos analitikos įmonės „DKC“ 2025 m. tyrimas atskleidė, kad Alfa kartos (8-14 metų vaikų) dėmesys yra itin svarbus prekių ženklams. Net 97 proc. tėvų teigia, kad apie naujus prekių ženklus, produktus ar paslaugas sužino būtent iš savo vaikų. Dėl vaikų įtakos didėja ir tėvų dėmesys medijų platformoms: labiausiai išaugo susidomėjimas „YouTube“ (iš viso 78 proc.), „Roblox“ (69 proc.) ir „TikTok“ (62 proc.).
Reklama pasiekia vaikus, o per juos – tėvus
„Juodojo penktadienio laikotarpiu vaikai socialiniuose tinkluose patiria didžiulį reklamos srautą, dažnai nukreiptą tiesiai į juos per mėgstamus nuomonės formuotojus. Vaikus neišvengiamai paliečia visuotinė apsipirkimo karštinė, o atsispirti įtaigioms rinkodaros žinutėms jiems yra daug sunkiau. Juk mažųjų gebėjimai kritiškai įvertinti reklamą dar tik formuojasi“, – teigia J. Markeliūnė.
Alfa karta stipriai veikia bendrus šeimų sprendimus apsiperkant. Tėvai sako, kad vaikų nuomonė paveikia net 42 proc. visų namų ūkio išlaidų. Šis poveikis dar stipresnis pasiturinčiose šeimose – ten vaikai daro įtaką beveik pusei (49 proc.) pirkinių.
„Panašius pokyčius matome ir Lietuvoje. Vaikai čia taip pat atfiltruoja informaciją, kuri dažnai atkeliauja iki tėvų. Vaikai pirmieji pamato naujus prekių ženklus, tendencijas ar produktus ir neretai patys atneša juos į namus. Tėvai vis dažniau pasikliauja vaikų nuomone, nes būtent jie greičiausiai pagauna tai, kas populiaru internete ar tarp bendraamžių. Ši įtaka tik augs, nes skaitmeninė aplinka, kurioje jie auga, yra daug intensyvesnė nei buvo jų tėvams“, – sako J. Markeliūnė.
Technologijos padeda, o ribos saugo
Remiantis „DKC“ ataskaita, net 63 proc. tėvų teigia, jog jų Alfa kartos vaikas mėgsta aukštos klasės, prabangius prekių ženklus, o daugiau nei trečdalis (35 proc.) tėvų nurodė nupirkę prabangos prekę būtent dėl savo vaiko įtakos. Nors vaikų poveikis šeimai neapsiriboja vien prekėmis – ji apima ir aktualijas. 63 proc. tėvų girdi vaikus reiškiant nuomonę apie socialines problemas.
„Auginant šiuolaikinius, nuolat technologijų apsuptus vaikus, labai svarbu rasti naują pusiausvyrą. Įtaka šeimoje turėtų būti abipusė: natūralu, kad vaikai, supažindina tėvus su naujais prekių ženklais, technologijomis ar net socialinėmis problemomis. Tačiau mainais tėvai turi formuoti sveiką savo vaikų požiūrį į pačias technologijas. Geriausia būtų ugdyti skaitmeninį raštingumą – mokyti vaikus atpažinti reklamą, kritiškai vertinti soc. tinklų turinį, įskaitant ir kuriamą pačių mylimiausių nuomonės formuotojų“,– pataria „Telia“ skaitmeninės įtraukties vadovė.
Technologiškai sudėtingoje realybėje kartais geriausiai veikia patys paprasčiausi sprendimai. Nors gali pasirodyti, kad jaunimą sunku atitraukti nuo ekranų, statistika rodo priešingai. Naujausias „Telia“ 2025 m. tyrimas atskleidė, kad 49 proc. jaunimo mieliau žaistų ar kartu ką nors veiktų be telefono.
„Telefonai savaime yra puikus įrankis – vaikai užaugs itin technologiškai raštingi, gebės greitai prisitaikyti ir naudotis sudėtingais skaitmeniniais sprendimais. Bet kartu jie labai vertina ir paprastus, žmogiškus momentus. Todėl tokios paprastos priemonės kaip „Ryšio dėžė“ suteikia tėvams būdą ne atimti technologijas, o išmokyti jas naudoti sąmoningai: kurti aiškias ribas, susigrąžinti pokalbius ir atrasti kokybišką laiką kartu“, – sako J. Markeliūnė.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
