Jaunų vartotojų įpročiai keičia finansines paslaugas: kokius finansinius produktus renkasi Z karta? | BNS Spaudos centras

Z karta vis aktyviau formuoja finansinių paslaugų rinkos kryptį – jaunieji vartotojai domisi investavimu, renkasi mobiliąsias programėles, momentinius atsiskaitymus ir paprastus išlaidų bei biudžeto analizavimo įrankius. Šiai kartai svarbiausia yra greitis, patogumas ir galimybė viską valdyti telefone. Tokias pastarojo meto tendencijas stebi „fintech“ įmonių atstovai, kurių teigimu, būtent Z karta šiandien daro reikšmingą įtaką tam, kaip kuriamos ir tobulinamos finansinės paslaugos.

Remiantis „Statista“ duomenimis, 2024 m. visame pasaulyje buvo apie 300 milijonų skaitmeninės bankininkystės naudotojų, daugiausia Europoje – 100,2 milijono. Tuo tarpu „Tech Funding News“ duomenimis, daugiau nei 50 proc. Z kartos europiečių laiko „fintech“ įmones jiems patikimiausiomis finansų institucijomis.

Pasak finansinių technologijų įmones Lietuvoje vienijančios „Fintech Hub LT“ asociacijos vadovės Gretos Ranonytės, Z karta tampa viena iš pagrindinių jėgų, keičiančių finansų sektorių.

„Z kartos nebetenkina vien greiti atsiskaitymai ar patogios programėlės – jiems svarbu, kad finansinės paslaugos būtų skaidrios, tvarios ir atitiktų jų gyvenimo ritmą. Jie kelia aukštus reikalavimus ne tik technologijoms, bet ir vertybėms, kurias finansų įstaigos siekia atspindėti savo veikloje. Tai skatina visą „fintech“ sektorių mąstyti plačiau – apie paslaugų prieinamumą, patikimumą ir socialinį poveikį“, – teigia G. Ranonytė.

Vertina momentinį rezultatą, paprastumą ir greitį

Kaip pastebi „Paysera“ įmonės vadovė Justina Šidlauskienė, Z karta – tai pirmoji karta, kuriai išmanieji telefonai, mobilioji bankininkystė ir socialiniai tinklai yra natūrali aplinka nuo pat vaikystės. Būtent tai ir suformavo jų požiūrį į finansus.

„Tradiciniai fiziniai banko skyriai šiai kartai nėra prioritetas. Jiems pakanka, kad visi finansai tilptų į išmanųjį telefoną ir būtų pasiekiami akimirksniu“, – sako J. Šidlauskienė ir priduria, kad per pastaruosius dvejus metus jos vadovaujamos įmonės klientų, priskiriamų Z kartai, skaičius išaugo 13 proc., o beveik pusė jų – 46,4 proc. – naudojasi tik mobiliąja programėle, niekada neprisijungdami prie internetinės versijos. „Z karta vertina momentinį rezultatą, paprastumą ir greitį. Jie tikisi, kad finansinės operacijos vyks be jokių papildomų žingsnių, eilių ar laukimo. Atsiskaitymas bekontakčiu būdu per mobiliąsias pinigines jiems yra absoliuti norma. Šie klientai renkasi finansinius įrankius, kurie siūlo visišką integraciją su mobiliosiomis atsiskaitymo sistemomis (NFC), patogų sąskaitos valdymą per programėlę ir momentinius pervedimus“, – pasakoja J. Šidlauskienė.

Pasak „Paysera“ vadovės, Z kartos atstovai su finansų paslaugų teikėjais mieliau bendrauja el. paštu ar tiesioginėmis žinutėmis socialiniuose tinkluose, nes tai leidžia gauti atsakymus nepertraukiant kasdienės veiklos. Be to, jiems svarbios vaizdinės instrukcijos ir mikrointerakcijos – dauguma mieliau naršo programėlėje nei skaito ilgas instrukcijas.

„Akivaizdu, kad finansų ateitis yra mobilumo, greičio ir paprastumo sintezė. Tie, kas sėkmingai integruos šiuos elementus į mobiliąją patirtį, taps pirmu pasirinkimu Z kartai“, – įsitikinusi J. Šidlauskienė.

Nenori bankų, kurie tik saugo pinigus

Apie tai, kad Z kartai finansiniuose sprendimuose svarbiausia greitis ir kontrolė, kalba ir „myTU“ augimo ir veiklos rezultatų rinkodaros vadovė Chetha Senadeera, pasak kurios, ši karta ne tik naudoja „fintech“ technologijas, bet ir iš esmės iš naujo apibrėžia, koks turėtų būti bankas.

„Kaip ir visose kitose gyvenimo srityse, taip ir finansuose bei mokėjimuose – Z karta tikisi greitų rezultatų. Jeigu jie moka už prenumeratas, dalijasi sąskaita už savaitgalio kelionę, grąžina draugui pinigus už užsakytą maistą arba gauna atlygį už trumpalaikį darbą, pinigai turi būti pervesti tą pačią minutę. Jei procesas užtrunka dieną, tai jau yra pakankama priežastis ieškoti kitų paslaugų teikėjų“, – teigia C. Senadeera. Ji atkreipia dėmesį, kad fizinė plastikinė kortelė jau kurį laiką yra tik papildoma priemonė. Z karta tikisi, kad mokėjimo kortelė veiks nepriekaištingai elektroniniu būdu.

„Toks mąstymas lemia ir mūsų, „fintech“ atstovų, santykį su naujos kartos vartotojais. Juk jiems dabar, pavyzdžiui, kur kas svarbesnė yra mūsų kuriamų programėlių vartojimo patirtis. Trumpai tariant, Z karta mums visiems aiškiai parodė: jie nenori bankų, kurie tik saugo jų pinigus. Jiems reikia finansinio partnerio, kuris neatsilieka nuo jų požiūrio ir sparčiai kintančio technologijų pasaulio“, – teigia ji.

Auga domėjimasis investicijomis

„Finbee“ vadovas Darius Noreika sako, kad vertinant ilgesnį laikotarpį – nuo 2020 iki 2025 metų – matyti, jog Z karta pamažu, bet užtikrintai įsitraukia į investavimą ir juo vis aktyviau domisi. Nepaisant jaunesnio amžiaus ir mažesnių sumų, šios kartos investuotojai, pasak jo, savo portfelių struktūra, investavimo trukme ir rizikos lygiu praktiškai nesiskiria nuo kitų kartų.

„Z kartos noras investuoti žingsnis po žingsnio auga. Pavyzdžiui, mūsų platformoje šiemet Z kartos investuotojai jau sudaro beveik 11 proc. visų investuotojų – tai didesnis skaičius nei ankstesniais metais. Palyginti su vyresnėmis kartomis, Z karta pasižymi maždaug perpus mažesnėmis vidutinėmis investuojamomis sumomis, tačiau tai visiškai natūralu, atsižvelgiant į jų amžių, finansinį pasirengimą ir dar tik besikuriantį santaupų pagrindą“, – pasakoja D. Noreika.

Kita vertus, mažesnės sumos nereiškia mažesnio įsitraukimo. Priešingai – Z karta aktyviai domisi pačiu investavimo procesu, dažnai užduoda papildomų klausimų, ieško aiškumo apie tai, kaip veikia investavimo platformos.

„Tai karta, augusi informacijos prieinamumo laikais, todėl jie nori ne tik investuoti, bet ir suprasti, kur ir kodėl tai daro“, – sako D. Noreika.

Be to, kaip priduria D. Noreika, Z kartos atstovai naudojasi automatinio investavimo sprendimais ir investuoja ilgesniam laikotarpiui. Tai leidžia manyti, jog jie geba mąstyti strategiškai ir priimti pagrįstus finansinius sprendimus, net jei pradeda nuo mažesnių žingsnių.

„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.

Nuoroda į informacijos šaltinį

Draugai: - Marketingo paslaugos - Teisinės konsultacijos - Skaidrių skenavimas - Fotofilmų kūrimas - Karščiausios naujienos - Ultragarsinis tyrimas - Saulius Narbutas - Įvaizdžio kūrimas - Veidoskaita - Nuotekų valymo įrenginiai -  Padelio treniruotės - Pranešimai spaudai -